Het meisje met de zwavelstokjes

18 maart 2012 door Willem Schneider

Er kan heel veel veranderen in vier weken  maar dat kan ook in een uur denk maar eens aan een tsunami of een Elizabethvloed. Na mijn laatste column maakte ik ook zoiets mee. Ik ben blijven surfen op de golven van het leven en heb de golf uitgereden en met succes volbracht en dat geeft een goed gevoel. 

Gevoel is een subjectieve beleving en in een exacte wereld moet je dat net als bij de algebra beredeneren en bewijzen. Als je dat dan doet en bewijst wat je aan gevoel hebt neergezet en uitdrukt,  kan men alleen maar verbaasd of verdwaast reageren. Eigenlijk vindt ik dat wel leuk.

Sociale wetenschappen en exacte wetenschappen verbinden is mooi om te doen. Misschien kijk ik daarom ook wel graag naar een serie als de Big Bang. Ik ben een stripverzamelaar en heb wel wat met Star Trek  maar ook met quantum mechanica en natuurkunde en wiskunde.

De gulden snede is zoiets. Je vindt die mooie maatverhoudingen terug in het oude gemeentehuis maar o wee wat worden mijn politieke collega s moe als ik daar naar verwijs. Volgens mij ontbreekt het bij velen aan humor. Zwijndrecht ontbeert humor zou ik bijna stellen. De van origine Zwijndrechtse mentaliteit hangt veelal samen met de vele kerkelijke  stromingen waarvan de een nog strenger is dan de ander en die zeker een  zwaarmoedige stempel heeft gedrukt op Zwijndrecht. Het leven is lijden en daar hoort geen humor bij.

Dat wordt in de geschiedenis veel meer geplaatst bij losbandige katholieken die middels aflaten hun ziel vrijkochten van de zonden die zij bedreven hadden. Nee er wordt te weinig gelachen in Zwijndrecht en  misschien wordt het eens tijd voor een massale lachmeditatie.
Zwijndrecht is flink veranderd en er zijn nog zoveel meer geestelijke stromingen bijgekomen dat je niet meer kan spreken van een stempel dat gedrukt wordt.


Toen ik recent in kubiek was, het wijkcentrum dat opgericht is met alleen publieke middelen, zag ik daar veel foto s hangen uit het verleden. Een oud wethouder die de rol van wijkcentra onderstreept waar dat zie je dat heden ten dage nog.                                                                     Nee aardiger vond ik de foto s van de carnaval prinsen die bewezen dat er dus toch nog wel gelachen werd in Zwijndrecht. Deze Kubikanussen  zie ik tegenwoordig niet meer net zoals de Peebossers met hun Zwijndrechts carnaval.

Zou de humor dan toch verdwenen zijn in Zwijndrecht?, is de lach verdwenen en de traan gebleven? Aan U de mening en verzin toch eens een list zou ollie B Bommel tegen Tom Poes zeggen.
Losbandigheid waar het carnaval mee geassocieerd werd vooral gemeld als het uit de band springen op alle niveau s, wat dat ook mocht wezen.


Laveloos rondzwerven of lallend polonaisse lopen en de vreemdste liedjes zingen of allaaf roepen maar vooral overspelig zijn. Waar men dat vandaan haalde vroeg ik mij dan af. Heeft U dat gezien of meegemaakt of heeft U het carnaval dan bezocht. Nee was het antwoord maar al te vaak dat weten wij gewoon. Een gevoel zonder wetenschappenlijke onderbouwing. Er was geen grote geboortegolf na negen maanden door de jaren heen te zien maar van horen zeggen wist men alles. Misschien knepen al die van horen zeggen mensen wel stiekem de katjes in het donker.


Daar kwam ik wel verhalen van tegen die wetenschappelijk te staven waren. Maar dat zijn dan vaak de droevige verhalen van misbruik die herlaas bij alle gezindten plaats vinden.
Een van de opvallendste verhalen van de veelwijverij in Zwijndrecht waren natuurlijk de Zwijndrechtse Nieuwlichters. Dat was natuurlijk je reinste  soddom en gomorra zoals ik uit de overlevering begreep, een commune, een losbandig zooitje. Maar als ik me daarin verdiepte viel het reuze mee.

Bij de analyse wie wat vertelde viel het mij op dat als de mannen het vertelden er een blik van eigen wens in zat. O wat wilden zij graag meerdere vrouwen hebben maar dat doe je toch niet of dat durf je niet. Vrouwen spraken er duidelijk anders over en hadden daar diverse meningen over. In Amerika kennen we het verschijnsel van de Mormonen waar de Nieuwlichters zich bij aangesloten hadden maar daar is het wettelijk verboden. In de diverse Moslim stromingen gebeurt het nog steeds.


Een waardeoordeel over een stroming  heb ik niet specifiek want ik ben van mening dat ieder mens gerespecteerd dient te worden ongeacht sekse maar vindt tevens dat een stroming altijd het respect verdient wat bij hun past.
Zo ook de Zwijndrechtse Nieuwlichters. Blij was ik dat ik een tekening vond van een vrouwspersoon die zwavelstokjes verkocht. Waarom zult U zich afvragen, of niet maar ik schrijf het toch,.

De Zwijndrechtse Nieuwlichter verkochten zwavelstokjes om in hun levensonderhoud te voorzien. Op zich is dit een heel mooi gegeven en natuurlijk heel basaal. Wie niet werkt zal nieten zei mijn vader vaak. Maar niet alleen het werk maar vooral het symbool van het verkopen van vuur  of de mogelijkheid tot het maken ervan. Wie de mogelijkheid heeft om vuur te maken  heeft de sleutel tot leven. Zwavel is in vele stromingen een geassocieerd  element wat past bij de duivel maar is in de wetenschap ook een belangrijk basiselement.


Daarom vind ik het wel een mooi gegeven waarin mensen om hun eigen vuur, geestelijk en fysiek, brandend te houden op pad gaan om zwavelstokjes te verkopen. Later ging men verder met verkoop van chocolade. Chocolade wordt ook wel een afrodisiac genoemd waarbij de werking zelfs hallucinerend kan zijn maar of men dat wist  dat lijkt mij sterk en is niet wetenschappelijk te bewijzen.


Toch zie je nog steeds dat er stromingen groeien en dat zakelijk goed aanpakken. De mensen van de volle evangelische gemeente zijn daar een voorbeeld van. Daar zie je dan ook dat het geloven er vrolijker of uitbundiger aan toe gaat. Zakelijk zie je rond de kern dan ook een flinke groei. In Zwijndrecht is nehemia daar een voorbeeld van.


Wat ik belangrijk vindt is dat iedere stroming zijn beleving kan en mag hebben en dat we niet terug moeten naar de tijd van de Zwijndrechtse Nieuwlichters waar mensen vanwege hun mening en geloof bestreden werden.

Ik geloof dat humor een prima basis is voor geloof maar laten wel elkaar niet om uitlachen.

 
 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.